Safari, last shift & the end! - Reisverslag uit Escharen, Nederland van Evelien Berg - WaarBenJij.nu Safari, last shift & the end! - Reisverslag uit Escharen, Nederland van Evelien Berg - WaarBenJij.nu

Safari, last shift & the end!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

08 Maart 2013 | Nederland, Escharen

Lieve allemaal!

En ik ben weer thuis in Escharen! Gisterochtend om 10.25u weer aangekomen op Schiphol. Dit is dus mijn laatste verslagje over mijn reis naar Zuid-Afrika!

Twee weken geleden een weekendje op safari geweest, was heel gaaf! Zaterdagochtend vroeg vertrokken met 10 man vanuit het AVIVA-huis naar Oudtshoorn. Een hele mooie route door de bergen heen van ongeveer 450 km. Rond de middag kwamen we daar aan en toen zijn we eerst naar een struisvogel boerderij geweest. Eigenlijk maar lelijke dieren, maar was wel leuk om naartoe te gaan. We mochten ze eten geven (vond ik natuurlijk eng, maarja iedereen deed het, dus ik kon niet achterblijven, haha), op de struisvogeleieren staan en een aantal mensen hebben ook op de struisvogels gereden. Heb ik zelf niet gedaan, want er was niet genoeg tijd om de hele groep te laten rijden. Maar had het anders ook niet gedaan, want ik vond het eigenlijk best wel zielig voor die beesten. Na de struisvogels gingen we naar het olifanten park. Een heel mooi park, waar we eerst ongeveer 10 minuten op een olifant mochten rijden (samen met verzorger natuurlijk, niet alleen). Was heel gaaf om een keer te doen! Daarna mochten we ze ook nog eten geven en kreeg je op het einde een 'knuffel' van de slurf, haha. De overnachting was in een backpackers in Oudtshoorn, omdat we met 10 waren hadden we daar onze 'eigen' slaapzaal zonder mensen die we niet kenden, was wel fijn. 's Avonds een braai met o.a. struisvogelbiefstuk, echt zo lekker! De volgende ochtend weer vroeg op en toen gingen we als eerste naar de Cango Wildlife Ranch. Ik vond het een beetje een dierentuin, maar dan anders. Meer een soort van opvanghuis ofzo. Ze hadden er onder andere krokodillen, leeuwen en cheeta's. We kregen een rondleiding door het hele park en daarna kon je ook nog 'optional activities' doen. Ben zelf in de kooi van 2 cheeta's geweest en dan mocht je daar natuurlijk ook mee op de foto! Ze waren zo tam dat ik er zelfs niet bang voor kon zijn.
Toen kwamen we na een aantal uur rijden aan bij het park waar de game drive zouden gaan doen. In totaal denk ik 2,5u door het park gereden met de jeep. Niet zo heel lang, maar wel echt vet! Het blijft natuurlijk niet 'echt', want de dieren zijn in zo'n park geplaatst, maar ze zijn wel wild, dus bijvoorbeeld bij de leeuwen moesten we wel op een veilig afstandje blijven. Van allerlei dieren gespot: zebra's, neushoorns, impala's, een giraffe, olifanten, cheeta met 2 jonkies, leeuwen en nog wat meer waarvan ik de naam niet meer weet. Na 3 uur rijden waren we weer terug bij het AVIVA-huis. Was een vermoeiend, maar heel vet weekendje!

De dag daarna begon mijn laatste shift. Was eerst nog de vraag of we überhaupt wel konden gaan, aangezien er bij de andere shift (de mensen die de 3 dagen werken als ik 3 dagen vrij ben) misschien geprobeerd was in te breken in het appartement waar we daar slapen. Het is nog niet steeds niet duidelijk of dat er echt geprobeerd is in te breken of dat ze gewoon vergeten zijn het slot goed dicht te doen. Iedereen was in ieder geval helemaal in rep en roer. Vond het zelf eigenlijk niet zo eng, heb me daar eigenlijk nooit onveilig gevoeld. We hadden drie deuren met sloten om ons te beschermen, meer dan dat kan je niet doen! Uiteindelijk tocht gewoon gegaan en het was weer een leuke shift. De laatste dag zijn we met alle baby's/peuters van babyhouse (dus 16 kids) en 2 sissi's naar een indoor playground gegaan. De vrouw die ons altijd van en naar onze shift brengt hadden we ingehuurd als taxi. Het was echt een topdag, ze vonden het echt helemaal geweldig. Eerst de buiten speeltuin en in een treintje en daarna binnen op luchtkussens enzo. Als lunch hadden we frietjes en een knakworstje voor ze gekocht. Normaal gesproken wil de helft niet eten en rennen ze de hele tijd weg, maar nu zaten ze allemaal keurig netjes aan de tafel met hun frietjes, zo schattig. Zelfs de sissi's vonden het geweldig en zeiden de hele tijd dat ze het zo leuk vonden dat we dit geregeld hadden, haha. Rond 15u gingen we weer terug en lagen ze in het busje terug allemaal te slapen omdat ze de hele dag hadden rond gerend en ook geen middagdutje hadden gedaan.
Toen we terug waren heb ik de foto's die ik had geprint boven alle bedjes gehangen, dus nu hebben ze allemaal een foto van zichzelf boven hun bed hangen :) Nadat ze die avond allemaal in hun bedje lagen en allemaal aan het zwaaien waren en 'bye' aan het roepen kreeg ik toch wel een paar traantjes in mijn ogen. De volgende ochtend voordat we weggingen nog heel eventjes teruggeweest om ze allemaal nog een knuffel te geven. Ben heel bij dat ik Baphumelele gekozen heb om te gaan werken. Heb echt het gevoel gehad dat ze mijn hulp nodig hadden en de kindjes zal ik ook nooit vergeten! Als ik ooit nog eens terugga naar Zuid-Afrika, dan moet ik daar sowieso langs om te zien hoe het er dan is!

Na mijn laatste shift had ik nog 6 dagen vrij voordat ik naar huis ging. De eerste dag vrij zijn we 's middags naar de greenmarket geweest voor wat souvenir shopping en daarna hebben we de taxi genomen naar signal hill en daarna met een wijntje en wat nootjes van de zonsondergang genoten.

Vrijdagochtend weer vroeg op om naar Muizenberg te gaan voor een surfles. Eerst met de bus naar het centrum en vanuit daar de trein naar Muizenberg. Kaartje eerste klas was 22 rand, dus ongeveer 2 euro voor 45 minuten in de trein, zo goedkoop. Het verschil tussen eerste en tweede klas was qua uiterlijk van de coupé's trouwens niet echt te zien, maar waarschijnlijk was het vooral het verschil in veiligheid. Om 11u begon onze les. Eerst wetsuits aan en toen op blote voeten (als echte surfers, haha) met ons board de straat over richting het water. Eerst moesten we even op het strand oefenen hoe we op het board moesten gaan staan, maar daarna al snel het water in. Aangezien water en vooral golven totaal niet mijn ding zijn had ik voorspeld dat ik er niks van zou bakken, maar dat viel nog reuze mee! Ik denk dat ik er bij de vierde keer dat ik het probeerde al voor een paar seconde op stond. Ik was in ieder geval beter dan de andere twee meisjes met wie ik was, terwijl zij al ooit gesurfd hadden. We hoefde tijdens de les trouwens niet zelf de goede golven te kiezen en te peddelen, dus we hoefde ons alleen te focussen op het staan op het board. Dat was dus relatief gemakkelijk, maar ik vond het toch best knap van mezelf, haha. Na de les mochten we nog 'vrij' surfen, maar ik had een blauwe opgezwollen duim opgelopen tijdens de les, dus het lukte me niet meer om kracht te zetten met mijn hand. Heb dus niet meer zoveel zelf gesurfd, maar ik denk dat ik daar ook niet zoveel van gebakken had als ik dat had gedaan. Na het surfen nog even lekker op het strand gelegen daar en toen weer teruggegaan.
's Avonds zijn we met een aantal naar een soort van restaurant/club gegaan waar ze echt heerlijke goedkope cocktails hadden. Eerst lekker cocktails gedronken en daarna nog gedanst.

De volgende ochtend zijn we naar de Food Market geweest. Heel veel kraampjes met eten uit allerlei verschillende landen. Het was allemaal zo lekker, dat je natuurlijk weer veel te veel eet. Ze hadden ook een Nederlands kraampje met broodje kroket, bitterballen en poffertjes. Een Amerikaans meisje die ook mee was kwam naar me toe dat ze 'little dutch pancakes' op had, omdat ze heel poffertjes niet kon uitspreken, heel funny. Die avond sushi gegeten bij een fancy visrestaurant met uitzicht op de tafelberg, heel nice!
Zondag lekker lui gedaan. Op het strand gelegen en verder de hele dag niks boeiends gedaan eigenlijk. Maandag ben ik samen met een ander meisje naar Camps Bay gegaan. Dat is het soort van 'rijke' strand van Kaapstad en daar was ik tijdens mijn eerste week ook al een keer geweest, maar toen waaide het zo hard dat het zand echt overal zat. Nu was er bijna geen wind en 33 graden, dus echt heel het. Aangezien we toch al helemaal naar dat strand waren gegaan, hebben we ook maar decadent meteen een strandbedje gehuurd i.p.v. op onze handdoek te gaan liggen en hebben we daar de hele middag van de zon en het uitzicht genoten.
Dinsdag was mijn laatste dagje in het AVIVA-huis. 's Morgens al mijn spullen ingepakt. Had heel wat souvenirs en wat kleren gekocht, dus was benieuwd of ik het weer allemaal in mijn backpack zou krijgen, maar gelukkig ging het er allemaal goed in. Daarna nog eventjes in de zon gaan liggen om nog een laatste beetje bij te bruinen voordat ik naar huis ging. 's Avonds nog naar een Afrikaanse dansshow geweest, was heel leuk om een keer te zien!
Woensdagochtend van iedereen afscheid genomen en om 9.30u werd ik opgehaald op naar het vliegveld te gaan. Om 12u had ik een vlucht van 2 uurtjes naar Johannesburg. Om 14u was ik dus al in Johannesburg, terwijl mijn vlucht naar München pas om 21.25 zou vertrekken, dus ik had heel wat tijd daar. Ik heb eerst geprobeerd om mijn backpack meteen in te checken voor de volgende vlucht, maar dat was nog niet mogelijk omdat het nog zo lang voor de vlucht was, dus toen maar met al m'n stuff naar de KFC gegaan en daar net zo lang gezeten tot het 15.30u was, want vanaf dan kon ik inchecken. Gelukkig wel al 6 uur voor mijn vlucht waardoor ik niet de hele middag mijn bakcpack rond heb moeten sjouwen. Nadat ik alle winkeltjes voor en na de douane wel 3 keer had gezien en een aantal koffie verder begon het vliegveld toch wel te vervelen, dus ik was blij dat ik om 21u het vliegtuig in kon! Had een klein kindje naast me in het vliegtuig en daar was ik in eerste instantie niet zo blij mee, aangezien ik bang was dat ze me de hele nacht wakker zou houden, maar totaal geen last van gehad :) Om 7.00u 's ochtends kwamen we in München aan. Daar nog heel eventjes gewacht en toen nog een kort vluchtje naar Amsterdam. Op Schiphol stonden papa, mama, Julia en Dorinth met rozen en zo'n schattige ballon te wachten, haha. Was heel fijn om ze weer te zien!!

Ben blij om nu weer thuis te zijn bij iedereen, al mis ik Kaapstad, Baphumelele, het AVIVA-huis, het weer en alles daar toch wel!! Maarja, het was een toptijd en het plan is er zeker om ooit nog terug te gaan, want het is echt een hele mooie stad in een heel mooi land! Zeker een aanrader!

Hopelijk vond iedereen het leuk om mijn verhaaltjes te lezen en heb ik het een beetje boeiend verteld!

Liefs (vanuit Escharen deze keer),
Evelien

• 12 Maart 2013 - 19:32

Fam Velings:

Ha die Evelien,

Wat goed om te lezen dat je veilig bent aangekomen. Een mooie bagage met je mee genomen...
    Bas, Gijs en Daan hebben laatst naar een tv aflevering zitten kijken "Africa"en zagen de Tafelberg.
    Ze vroegen direct of dat jij daar ook was geweest en we hebben de foto's van jou reis samen bekeken.
    "rete"enthiousast waren ze.
    Nu nog de verhalen in het echt horen. Laten we hopen dat we elkaar snel een keer zien.