Change of plans! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Evelien Berg - WaarBenJij.nu Change of plans! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Evelien Berg - WaarBenJij.nu

Change of plans!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

04 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hi allemaal!

Weer een berichtje vanuit Kaapstad! Nog steeds heeerlijk weertje hier (zeker in vergelijking met al dat koude weer in NL, hihi). Verder heb ik mijn plannen een beetje verandert (vandaar ook de titel van dit verhaaltje). Eigenlijk zou ik na mijn 2 maanden vrijwilligerswerk in Kaapstad nog 2,5 week gaan reizen in de richting van Johannesburg en zou ik 20 maart weer in NL zijn. Het reizen ga ik niet meer doen, dus nu ben ik 7 maart al weer op Schiphol! Ik heb zoveel tijd tussen mijn shifts door om zoveel van Kaapstad te zien en daarnaast ga ik over een paar weken op safari, dus dat hoef ik ook niet te missen. Ik heb hier al veel mensen ontmoet die al veel van de wereld gezien hebben en ik geef mijn geld liever uit aan het zien van een ander mooi land in de wereld, dan dat ik door Zuid-Afrika zou gaan reizen, want dat zou nog best een dure grap worden. Dus nu kan ik iedereen al eerder verblijden met mijn terugkomst, haha.
Dat ik 7 maart al weer terug ben, betekent ook dat ik nu al op de helft van mijn tijd in Kaapstad ben :(

Tijdens mijn vorige 3 dagen vrij ben ik lekker naar het strand geweest en een beetje geshopt tijdens dag 1. Op de tweede dag naar de stad geweest en naar Waterfront (heel groot winkelcentrum, restaurants, etc. allemaal aan het water) en daar een paar lekkere cocktails gedronken. Verder was ik toen ik op Roben Island was al van plan om het boek dat Nelson Mandela zelf heeft geschreven te kopen, maar dat is er toen niet van gekomen. Maar nu heb ik het toch gekocht. Een hele mooie versie met plaatjes etc. Heel blij mee :)
Donderdagmiddag hebben we met een aantal de cultural tour gedaan. Daarbij gingen we eerst naar het District Six Museum, wat vooral over apartheid etc. ging. Daarna gingen we naar 3 verschillende townships (o.a. de township waarin ik werk, Kayelitsha). In de eerste township kregen we een hele rondleiding te voet. We zijn binnen geweest bij een 'hostel' waar elke familie 1 eenpersoonsbed heeft en 3 van die bedden op 1 kamertje staan, dus gewoon 3 families per kamer. En verder stonk het er heel erg. Zo raar om te zien dat mensen daar leven. De huur voor zoiets was omgerekend wel maar ongeveer 4 euro per maand. We gingen ook naar een 'township-pub', haha. Was heel funny. We zaten in een halve kring en in het midden stond een tonnetje met zelfgebrouwen bier erin en toen moesten we daar allemaal n nipje uit nemen. Het was best wel vies, maar wel grappig om eens te proeven. Daarna gingen we nog naar een 'healer'. Het was niet meer dan een donkere container met heeel veel vieze flesjes en dode dieren die overal hingen en de man zelf was ook niet heel schoon. Ik heb de 10 minuten dat we daar waren alleen maar door m'n mond geademd omdat de lucht zo verschrikkelijk was. De townshiptour was dus wel heel indrukwekkend. Vooral om te zien hoe de mensen daar leven in vergelijking met hoe wij leven..

Vandaag heb ik vooral lekker gechilled, mijn was gedaan (eigenlijk laten doen, haha) en boodschappen gedaan. Vanavond gaan we met een aantal naar de film, is veel goedkoper dan thuis, omgerekend denk ik ong. 4 euro. Voor morgen staat souvenir-shopping op het programma! Voor woensdag nog niets bedacht, maar dat is alweer de laatste dag en dan donderdag weer naar de kids!

Al doe ik hier natuurlijk hele chille dingen en heb ik het goed naar mijn zin, soms mis ik jullie allemaal toch wel een beetje. Maar ik ben al op de helft, dus jullie kunnen aftellen mochten jullie mij ook missen ;)

Liefs uit Kaapstad!
Eef

  • 04 Februari 2013 - 15:43

    Juul:

    Hee lieve Eef, wat een leuke verhalen steeds. Echt super leuk om te lezen allemaal, ondanks dat we elkaar best veel spreken via whatsapp is dit toch ook echt leuk!
    Wat heb je toch al veel gezien en gedaan... Ongelofelijk!
    En voor €4 naar de bios, ideaal!!! Gezellig!
    Nou schat, spreek je snel weer! En wat het aftellen betreft, dat ben ik zeker al aan het doen! Iedereen hier trouwens!
    Ik mis je! Heel veel plezier!!!
    Dikke kus en knuffel van je zussie

  • 04 Februari 2013 - 15:52

    Yvette Sweringa:

    Haa Eef,

    Ik ben weer even bij gelezen met al je verhaaltjes! Het klinkt wel echt als een fantastische tijd. Ik moet ook steeds denken aan toen ik in Zuid Afrika was. Wij hebben toen ook een wijn tour gedaan (begon toen ook al heel vroeg haha) en naar kaap de goede hoop geweest en ook in die townships. Vond ik toen ook wel heel indrukwekkend. Leuk ook dat je binnenkort een safari gaat doen, weet je al waar je dat gaat doen?

    En ja ik snap wel dat je het reizen in je eentje laat zitten, maar hoop wel dat je er geen spijt van krijgt. Het is namelijk wel een super mooi gebied! Ik vind het natuurlijk wel leuk dat je weer eerder terug bent :D

    Is het trouwens ook moeilijk om die kinderen steeds weer een paar dagen achter te moeten laten? Kan me voorstellen dat die kinderen zich wel hechten aan je!

    Nou geniet er van en tot snel! xxxxxxx yv

  • 05 Februari 2013 - 12:02

    Mama:

    Ha Evelien.
    Wat een bijzondere ervaring om zo'n township in te gaan. Eigenlijk bijna niet te bevatten dat mensen zo altijd moeten leven. Wat een levenservaring! Ik ben weer heel benieuwd naar je verhalen als je straks weer terug bent. En het boek van Nelson Mandela... wat een goede koop!!
    We genieten van je verhalen die je schrijft meisie. Voor jezelf ook een mooi dagboek.
    Het duurt nog even voor je terug bent, maar het gaat ook wel snel aan de andere kant. we missen je maar het is mooi om te lezen dat je het zo leuk vind. Hé, we bellen. Veel plezier met de musical vanavond.
    Kusjes mama

  • 05 Februari 2013 - 23:43

    Stefan:

    Hee Eef!

    Net je verhalen doorgelezen, lijkt me super tof daar! Staan mooie avonturen en verhalen tussen.
    Weet je zeker dat je eerder terug komt? Ik ben net weer terug, maar had er graag 2weken, of maanden aangeplakt haha.
    Maar 'n goede reden, er zijn nog zo veel vette landen om naar toe te gaan;)

    Nog veeel plezier daar, geniet!
    XStefan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 4327

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 20 Maart 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: