De eerste dagen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Evelien Berg - WaarBenJij.nu De eerste dagen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Evelien Berg - WaarBenJij.nu

De eerste dagen!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

11 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hi everybody!

Nou, dit is dan mijn eerste bericht vanuit Zuid-Afrika!

M'n vlucht ging allemaal goed en toen ik aankwam op het vliegveld in Kaapstad stond er al iemand van AVIVA (organisatie waarmee ik hier ben) op me te wachten, dus dat was fijn. Hij bracht me naar het AVIVA-huis en na een korte introductie kreeg ik al te horen dat mijn eerste shift bij Baphumelele (kinderhuis waar ik werk) dinsdag al zou beginnnen. Die middag samen met de Franse jongen die ook net aangekomen was en dezelfde shfit zou gaan hebben als ik en nog twee Noorse meisjes (die bij een ander project werken) boodschappen gedaan voor 3 dagen! Want bij Baphumelele mogen we niet buiten de poorten komen, omdat het in een township is en dus voor ons te gevaarlijk is om de straat op te gaan. We zitten daar dus eigenlijk een beetje in een gevangenis, haha.

Dinsdagochtend werden we opgehaald en naar Baphumelele gebracht (ongeveer een uurtje rijden) en begon onze eerste shift. In totaal wonen er ongeveer 100 kinderen van 0 tot 18 jaar. Wij zullen vooral met de kids van 0 tot 2 jaar werken, zijn echt sweeties! De eerste dag wisten we echt totaal niet wat we moesten doen, dus we speelde maar een beetje met de kinderen enzo. De tweede en derde dag werd het al iets duidelijker, maar het blijft allemaal een beetje vaag. Het is vooral spelen, eten geven, pyjama's aandoen, naar bed brengen, tandjes poetsen etc. En als de kleine kinderen hun middagdutje doen, kunnen we ook nog wat tijd besteden aan de oudere kinderen. Op de weg naar het huis toe en ook vanuit de ramen in ons appartement daar zie je alle huisjes van ijzeren platen en heel veel armoede. Best wel een shock moet ik zeggen!

Ik ben net weer teruggekomen van m'n shift en de komende drie dagen ben ik dus vrij. Zondag staat een peninsula-tour op het programma, dus ik ben heel benieuwd. Tot nu toe heb ik nog geen foto's gemaakt, maar de volgende keer zal ik ook wat foto's toevoegen als me dat lukt ;) haha

De eerste dag was ik heel moe en had ik nogal heimwee. Nu nog steeds wel een beetje, maar het gaat steeds beter!

En nog een leuk feitje waar ik heel trots op ben! De afgelopen dagen waren er ook nog 5 amerikaanse vrijwilligers bij het babyhuis (van een andere organisatie) en die vonden dat ik heel goed engels sprak! Zo trots, hahaha. Het engels gaat sowieso wel goed hier, omdat ik het nu wel moet spreken. Alleen sommige woorden weet ik soms niet, maar ik red me goed in het engels!

Ik zal snel weer wat laten weten over mijn belevenissen hier! :)

Liefs,
Evelien

  • 11 Januari 2013 - 09:23

    Mama:

    Ha lieve meid. Wat leuk om te lezen hoe het de eerste dagen is gegaan. Ik geloof zeker dat het een shock is om al die armoede te zien. Je weet dat het er is maar als je het dan zelf ziet... Wat maak je veel mee in een paar dagen. Het is ook een raar idee dat je zover weg bent.
    Prachtig dat het Engels je zo goed af gaat. Zo leer je het steeds beter, leuk dat ze dat ook tegen je zeggen. Je laat jezelf versteld staan.
    Hé meisie, ik moet gaan werken nu, het heeft hier gevroren dus ik moet nog even de ruiten krabben.We hebben snel weer contact. Ik hoor net van Julia dat we vanavond weer iets van je horen
    Kusjes mama

  • 11 Januari 2013 - 20:18

    Marian, GJ & Kids:

    Hi Evelien,
    Great to hear how your fisrt days did go. In which area is the house where you are staying? Ofcourse we look forward to see the pictures you will take. We wish you a lot of fun & hapiness the next days.

    We dachten, laten we ook maar in het engels beginnen ;-)

    Vele groeten, Marian, Bas, Gijs, Daan & GJ

  • 13 Januari 2013 - 00:52

    Peter Borghs :

    Goed te horen dat het je goed gaat. Veel plezier. Groet Sylvie, Peter , kids en honden.

  • 13 Januari 2013 - 17:20

    Emma:

    Lieve Eef,

    klinkt leuk. Anders ook gewoon aan anderen vragen wat er van hun verwacht wordt in het weeshuis, alhoewel spelen met die kindjes ook heel leuk is :). Over 2 weken heb je die paar woorden Engels vast ook wel bijgeleerd.
    Heel veel plezier! xx

  • 16 Januari 2013 - 11:09

    De Skippies:

    hallo buurmeisje,
    Even een berichtje vanuit een winter Escharen. Het heeft volop gesneeuwd, brrr. Bij jullie pap stijgt de elfstedenkoorts denk ik want het vriest er ook nog bij.
    Wat leuk om te lezen hoe je eerste indrukken zijn. Het contrast met je leventje thuis is erg groot, ik weer dat Roel dat destijds ook zei, "mam, ik weet nu wel dat ik het thuis wel heel erg goed heb".
    Je doet wel internationale connecties op zo, je weet nooit waar het goed voor is.
    Veel plezier met de ukke pukke. Zijn benieuwd naar de foto's en je volgende ervaringen.
    succes!
    lieve groetjes Willy Ria Roel Carlijn en Danique

  • 18 Januari 2013 - 22:44

    Jacqueline Kolman:

    Ha buurmeisje Evelien,
    Wat leuk om je verslag je lezen. Wat een schitterend en mooi weerk doe je daar. Ik hoop dat ook de Engelse taal heel gemakkelijk voor je wordt. Daar zal je erg veel plezier van hebben. Groeten vanuit een zeer winters Escharen, Jacqueline Kolman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 4349

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 20 Maart 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: